Nieuws & Promoties

Fontgrootte: +

Adem

Adem

Adem

Ademhalen gaat eigenlijk automatisch, maar wat als automatisch niet jouw ritme is?

Bij inspannen gaat je ademhalingsfrequente omhoog en juist omlaag bij ontspanning. Helaas ervaren veel mensen stress (niet altijd bewust) waardoor deze balans wordt verstoord en je te snel of te oppervlakkig kunt gaan ademhalen.

In een gezonde situatie is er een balans tussen je hersenen en het hart; hartcoherentie.

Een goede hartcoherentie kun je reguleren met je ademhaling.

Je hebt een hoge hartcoherentie als je hartslag coherent (samenhangend) is aan je ademhaling. Heb je een lage coherentie tijdens ontspanning dan is er mogelijk sprake van chronische stress, je ademhaling is dan te snel.

Je brein in balans en daarmee je ademhaling is niet altijd makkelijk.

Het ‘onbewuste bewust maken’.

Het is belangrijk te kijken naar het geheel, lichaam & geest zijn één en kunnen niet los van elkaar functioneren. Ervaart je lichaam stress dan kun je heel goed eerst nek- & rugklachten krijgen en niet meteen realiseren dat dit mogelijk door stress wordt veroorzaakt.

Balans in je fysieke & mentale gezondheid is van groot belang.

Je ademhaling is direct verbonden aan je hersenstam, je parasympatische & sympatische zenuwstelsel via je diafragma aan je hart en de nervus vagus (belangrijke hersenzenuw).

Ademt verbindt de verschillende lagen van je bewustzijn.

Goed ademen heeft zowel lichamelijke, psychologische en/of spirituele effecten.

Dat een goede ademhaling belangrijk is wist ik wel maar dat het ook zoveel verschil kan maken in je dagelijks leven… dat heb ik recent pas ervaren.

Wil je tips over je ademhaling dan reik ik je daarin graag een en ander aan.

Waar je zelf al mee aan de slag kunt gaan is ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk door je neus ademt.

Voordelen van een neusademhaling:

  1. Het geeft je bescherming n weerstand; de lucht wordt verward, vochtig gemaakt en gemengd met stikstofmonoxide (NO). Dit dood schadelijkje bacteriën en daarmee ondersteunt het neusslijmvlies het immuunsysteem.
  2. Het werkt vaatverwijdend op luchtwegen, slagaders en haarvaten waardoor je zuurstof efficiënter wordt opgenomen.
  3. Het verkleint de kans op snurken en apneu aanzienlijk.
  4. Door je mond ademen zorgt ervoor dat je tandvlees uitdroogt en de zuurgraad in je mond verhoogd. Hierdoor is de kans op gaatjes en ontstekingen groter.
  5. Als je door je neus ademt ga je rustiger ademhalen waardoor je bent zult ontspannen.
  6. Hersenfuncties worden gestimuleerd doordat je reukvermogen is gekoppeld aan de delen in je hersenen die betrokken zijn bij emoties en het kunnen herinneren van gebeurtenissen.
  7. Volgens de Amerikaanse wetenschapsjournalist James Nestor is een neusademhaling zo ingenieus geregeld dat we afwisselend door het linker, dan weer door het rechterneusgat ademhalen. Dat doet het lichaam zelf.

Als we door het rechterneusgat ademen versnelt de bloedsomloop, stijgt de cortisolspiegel en de bloeddruk.  Ademen door het linkerneusgat zorgt voor ontspanning, daling van temperatuur en bloeddruk. Deze wisselende neusademhaling zorgt voor harmonie in het hele zenuwstelsel en brengt de activiteit van de beide hersenhelften in balans.

Hoe je neus- of mondademhaling gaat zie je hier!

0
×
Blijf geïnformeerd

Als je je abonneert op de blog, sturen we je een e-mail als er nieuwe updates op de site zijn, zodat je ze niet zou missen.

Koop Zechsal Producten met 10% Korting
Zechsal Zuiveringszout (natriumbicarbonaat)
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
zaterdag 04 februari 2023


Blijf op the hoogte:

Body Balance Anneloes


It Ferset 27
8754 LB Makkum

KVK: 57975736 / Btw: NL001447939B87

Tel: 06 11 05 48 74, maar bel je tijdens een behandeling, dan neem ik niet op. Ik bel je dan zo snel mogelijk terug.

info@bodybalanceanneloes.nl